Informatie

Triathlon
De triathlon is een combinatieduursport die bestaat uit de onderdelen Zwemmen, Fietsen en Hardlopen. De originele triathlon is de zogenaamde hele triathlon. Deze bestaat uit: 3,8 km zwemmen, 180 km fietsen en 42,2 km hardlopen. Naast de hele triathlon zijn er ook kortere afstanden, zoals de halve triathlon (2 km zwemmen, 90 km fietsen en 21,1 km hardlopen), de kwart triathlon (1 km zwemmen, 40 km fietsen en 10 km hardlopen), de achtste triathlon (500 m zwemmen, 20 km fietsen en 5 km hardlopen) en de supersprint (250 m zwemmen, 10 km fietsen en 2,5 km hardlopen). 

Naast deze klassieke afstanden en disciplines zijn er ook variabelen, zoals de cross-triathlon, de team-sprint, de eenderde triathlon en de OD (Olympic Distance).

Onze trainingen
De triathlonafdeling van De Zijl stelt zich ten doel voor haar leden verantwoorde triathlontrainingen te verzorgen in een uitdagende en toch gezellige sfeer. Wij doen dit door een trainingspakket aan te bieden, dat afgestemd is op de conditionele eisen die de triathlonsport aan z’n beoefenaren stelt, aangepast aan niveau en wensen van de leden.

Zwemmen
Het zwaartepunt van het trainingsaanbod ligt bij de zwemtrainingen die 3 keer per week worden gehouden. De trainingen zijn gebaseerd op het principe van periodisering, dat wil zeggen dat in het najaar het accent ligt op herstel van het wedstrijdseizoen en op het verbeteren van de zwemtechniek, en dat dit accent steeds meer komt te liggen op uithoudingsvermogen, kracht en snelheid naarmate het volgende wedstrijdseizoen dichterbij komt. Daartoe wordt het gehele trainingsseizoen verdeeld in perioden van 6 weken met elk een specifiek trainingsdoel. De nadruk ligt echter wel op de borstcrawl.

Tijdens de zomerstop wordt er ook vaak gezwommen in open water.

Fietsen
De fietstraining gaat in april van start en loopt door tot augustus/september. Deze trainingen bevatten zowel techniek- en interval- als duurtrainingen, aangepast aan ieders niveau. Ook wordt de wissel fietsen/lopen getraind.

Lopen
De afdeling biedt twee looptrainingen aan. In de winter is er de duintraining met een gevarieerd programma dat de nadruk legt op kracht en duurvermogen; De baantraining is meer gericht op snelheid; deze training wordt gedurende het hele jaar gegeven. Wel geldt hier een korte zomerstop gedurende de zomervakantie.

Kleding
De triatleten kunnen jaarlijks clubkleding bestellen.
Hierover wordt apart bericht.